Європознавчий курс «Цифровізація, цифрова освіта та міграційні процеси: досвід ЄС для України» складається з трьох міждисциплінарних навчальних модулів:
- Парадигма цифрової трансформації в країнах Європейського Союзу у світлі Європейської стратегії даних (доц., д-р екон. наук Інна Стрельченко);
- Міграційна політика ЄС як основа стабільності та забезпечення національної безпеки країн-учасниць (проф., д-р екон. наук Вікторія Смєсова);
- Цифрова освіта в країнах ЄС: досвід, нові можливості і ризики для України (доц., канд екон. наук Інна Аракелова).
Курс «Цифровізація, цифрова освіта та міграційні процеси: досвід ЄС для України»
Анотація курсу: курс «Цифровізація, цифрова освіта та міграційні процеси: досвід ЄС для України» націлений на:
– поширення знань та досліджень про політику і стратегії ЄС в сфері цифровізації суспільства, подолання міграційних викликів з точки зору забезпечення національної безпеки та врегулювання конфлікту інтересів країн ЄС і мігрантів, переваг і можливостей цифрової освіти, а також вирішення глобальних проблем сучасності та популяризацію європейських практик на регіональному, національному, світовому рівнях через викладання курсу та проведення дискусійних заходів;
– формування активної проєвропейської позиції та налагодження продуктивного діалогу між академічною спільнотою і всіма іншими представниками суспільства – державним сектором, бізнесом, політиками всіх рівнів, громадськістю, ЗМІ, що забезпечить підтримку політики ЄС у сфері цифровізації, міграції, цифрової освіти, утвердження основоположних цінностей ЄС щодо поваги до прав людини та людської гідності, свободи, демократії, рівності, верховенства права (ст. 2 Договору про ЄС), інклюзії, доступності, відкритості, а також наблизить ЄС до України;
– активізацію дискусій, вдосконалення викладання та досліджень, збільшення публікацій, професійний ріст в сфері пошуку рішень проблем цифровізації, міграції та цифрової освіти для ЄС та України через участь у конференції, круглому столі, підготовку статей і тез доповідей.
Метою вивчення курсу є формування у здобувачів системи знань і компетентностей щодо особливостей процесу цифровізації економіки та суспільства в країнах Європейського Союзу відповідно до сучасних тенденцій та викликів світового господарства, механізмів захисту даних і забезпечення кібербезпеки, проблем впровадження сучасних інформаційних технологій в Європі; розуміння особливостей міграційної політики країн ЄС, основних міграційних потоків, наслідків та викликів сучасної міграційної кризи, механізмів їх подолання; ознайомлення з політиками і заходами країн ЄС у сфері цифрової освіти, новими технологіями у навчальному процесі, викликами інтеграції нових технологій у традиційні освітні моделі.
Основні завдання вивчення курсу «Цифровізація, цифрова освіта та міграційні процеси: досвід ЄС для України»:
– вивчити політику цифровізації суспільства у країнах ЄС, обґрунтувати шляхи цифрових змін у промисловості, економіці, освіті країн Європи, сформувати знання про інноваційні програми цифровізації в ЄС та їх основні напрями, генерувати знання та ідеї в сфері цифровізації суспільства в ЄС в інші країни, у т.ч. в Україну, надати знання широкій громадськості у цій сфері;
– засвоїти систему стратегічних підходів ЄС до захисту прав людини в процесі цифровізації, збереження і розповсюдження баз даних, наданні цифрових державних послуг, дотриманні прав мігрантів, у т.ч. в процесі цифровізації, врегулюванні конфлікту інтересів держави та мігрантів як основи національної безпеки країн ЄС та вирішення проблем міграції в Україні та країнах Європи;
– сформувати у здобувачів вміння аналізувати міграційну політику ЄС у глобальному контексті з фокусом на її сильних сторонах, європейську стратегію подолання викликів вимушеної міграції населення, сучасні виклики міграції у зв’язку з війною в Україні та реформи міграційної політики з метою поширення практичних рішень міграційних проблем країнами Європи у світі;
– сформувати розуміння та цілісне уявлення про ключові аспекти стратегії цифрового навчання в Європі та його значення для прогресивного розвитку ЄС, обґрунтувати рамки цифрових навичок для трудових ресурсів країн ЄС, можливості для працевлаштування, що відкриваються завдяки цифровій освіті, у т.ч. для мігрантів, інших інклюзивних категорій, можливості для викладачів і студентів усіх цільових аудиторій, представників компаній, державного сектору, політиків, ЗМІ в сфері вдосконалення навчання, викладання та досліджень через підвищення обізнаності щодо стратегій цифрової освіти ЄС, налагодження відкритого діалогу ЄС з широкою громадськістю України та інших країн.
Реалізація мети вимагає досягнення таких результатів навчання, а саме:
– знати і розуміти сутність, цілі та завдання Європейської стратегії даних., її вплив на економіку цифрових даних в ЄС, ключові ініціативи і заходи Європейської стратегії даних, механізми забезпечення захисту даних в процесі цифрової трансформації суспільства у країнах ЄС;
– виявляти виклики, що стоять перед країнами ЄС у забезпеченні кібербезпеки, інфраструктуру даних у Європейській стратегії даних, ознайомитися з ключовими проєктами ЄС з забезпечення кібербезпеки та механізмами захисту даних, запровадженими на рівні ЄС;
– знати та виявляти сучасні тенденції формування міграційних потоків в Європейському Союзі, основні види та форми, суб’єкти та учасники міграційного процесу в ЄС, основні міграційні потоки в країни ЄС та напрями їх руху.
– розуміти закономірності та напрями розвитку міграційної політики країн Європейського Союзу, міжнародні стандарти міграції, основні етапи, напрями, механізми та інструменти міграційної політики Європейського Союзу, реформи у міграційній політиці ЄС на сучасному етапі розвитку, вплив вимушеної міграції з України на національну безпеку Європи та міграційну політику країн ЄС;
– знати і вміти виявляти особливості цифрової трансформації освіти в ЄС, сучасні політики ЄС у сфері цифрової освіти, цілі та стратегії цифрової освіти в ЄС, ключові ініціативи та програми підтримки цифрової освіти.
– вміти аналізувати основні європейські технології у цифровій освіті, інновації та виклики у цифровій освіті, роль штучного інтелекту та великих даних у цифровій освіті, виклики інтеграції технологій у традиційні освітні моделі.
– ідентифікувати основні види та виявляти найкращі політики ЄС щодо забезпечення інклюзії в цифровій освіті, інструменти та платформи для забезпечення доступності освіти.